15 Şubat 2013 Cuma

Öznel ve Nesnel Yargılar

Türkçe dersi konumuz öznel ve nesnel yargılardı. Basit ama keyifli bir etkinlik hazırladım. Etkinliğin bir bölümü eşimin tavsiyesi geri kalanı orjinal ;)
Öncelikle kısaca konudan bahsettik, önceden hazırlamış olduğum çalışma kâğıdımızı çocuklarıma dağıttım. Çalışmayı yaptık, bilgi kutularını kesip defterimize yapıştırdık. Ali'nin düşüncelerini öznel ve nesnel olarak sınıflandırdığımız çalışmayı da katlayarak defterimize yapıştırdık. Bu kısım 1 ders saati sürdü.






Çalışma kağıdımızı buradan indirebilirsiniz. 
İkinci derste "Öznel ve Nesnel Yargılarım" başlıklı çalışma kağıdımızı dağıttım. Çocuklarımın her biri kendi kağıdında ortadaki çerçeveye kendi resmini çizdi ki buna bayılıyorlar ;) ardından düşünce balonlarından mavi olanlara okulumuz ve sınıfımızla ilgili öznel yargılarını, turuncu olanlarına da nesnel yargılarını yazdılar. Elbet muhteşem Portofino eşliğinde :)
Yalnız öznel yargı kısmını kavramaları biraz zor oldu. Bazı çocuklarım olayı yanlış anlayıp öznel yargıyı yalan, yanlış bilgi olarak değerlendirip örneğin "okulumuz 6 katlıdır" gibi cümleler yazdılar. Bu sıkıntıyı da o anda farklı örneklerle çözüp hallettik.





Öğlen arasında eşime öznel yargıyla ilgili sıkıntıdan bahsedince bana verdiği fikri biraz daha geliştirip serbest etkinlik saatinde uygulanmak üzere basit bir etkinlik daha hazırladım. Öncelikle çocuklarıma küçük renkli kâğıtlar dağıttım. Bunlar sınıfta önceden hazırlanmış şekilde bol miktarda var. Tahtaya iki cümle yazdım. İlki, "Sınıfımızın duvarlarında ...... tane harita asılıdır." İkinci cümle "En güzel yemek ........" 
Ardından iki cümleyi de tamamlayarak küçük kâğıtlarına yazmalarını istedim. Bu kısım sevgili eşimin fikriydi. Onlar cümleleri yazarken ben de bir fon kartonunu ortadan ikiye kesmeden ayırdım ve tahtaya yapıştırdım. Çocuklarıma ilk cümleyi sol tarafa ikinci sağ tarafa yapıştırmalarını söyledim. 



Yapıştırma işi tamamlandıktan sonra ilk cümle için yazılanları tek tek okuduk. Herkes "Sınıfımızın duvarlarında iki tane harita asılıdır." yazmıştı normal olarak. "İşte bu, nesnel yargıdır." dedim ve postere nesnel yargı yazdım. Sonra ikinci bölümdeki cümleleri tek tek okuduk. "En güzel yemek mantıdır." "En güzel yemek karnıyarıktır." gibi o an sınıfta bulunan 27 çocuğumun neredeyse hepsinden faklı cümleler geldiğini gördüler. "İşte bu, öznel yargıdır." diyerek postere Öznel Yargı yazdım. Öznel yargının yalan bilgi değil sadece kişisel görüş olduğunu "Haaaaaaa!" nidaları arasında tekrar vurgulayarak etkinliğimizi başarıyla noktaladık :) 


Aslında bu poster etkinliğini ilk başta uygulamak sanırım benim yaşadığım yanlış anlaşılma sorununu ortadan kaldırabilirdi. Yine de hatanın neresinden dönülse kârdır. 
Sonuçta konu sınıfın çok büyük kısmı tarafından kavrandı, ödevler verildi. Elbet daha bol bol  tekrarlar yapılacak. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder