6 Mart 2013 Çarşamba

Lezzetli Kesirler :)

Matematiğin en keyifli konularından biri olan kesirler konusuna nihayet başladık :)
Önce her konu başında olduğu gibi tahtaya "Ne Biliyoruz?" ve "Neler Öğreneceğiz?" sorularımızı yazıp hem ön bilgilerimizi hatırladık hem hedeften haberdar olduk. 
İlk ve en basit etkinliğimiz için her çocuğuma bir A5 kağıt dağıttım. Kağıtları önce ikiye, sonra tekrar ikiye ve oluşan şeridi de ortadan ikiye katlayıp kolayca 8 eş parçaya ayırdık. Tahtaya 3/8'ü mavi, 2/8'si kırmızı şeklinde yönergeleri yazdım. Çocuklarım da yönergeye uygun olarak kesirleri belirleyip boyadılar. Ardından bunu defterlerimize yapıştırıp her rengin belirttiği kesir değerini de yanına yazdık. 


Sıra ikinci etkinliğimiz olan Kesir Robotumuza geldi. daha önceden hazırladığım çalışma kağıdını çocuklarıma dağıttım. Önce robotlara birer isim verip yüzlerini çizdik. Ardından sayfada yer alan  "Gövdenin 4/6'ünü boyayın" gibi yönergelere göre robotlarımızın belirtilen kesir kadar bölümlerini renklendirdik. 











Robotlarımız (ki birinin adı Babacan'dı belirtmeden geçemeyeceğim ;) ) panoda yerini aldı ve sıra dondurmalarımıza geldi. 
Çalışma kağıdımızı (ben hızlıca yapılabilsin diye A5 boyutunda bastım) her çocuğuma dağıttım. Ayrıca her birine 1/8 büyüklüğünde pembe fon kartonu da dağıttım. Önce kaseleri kesip kartona yapıştırdık ve boyadık. Ardından dondurma toplarımızı 9'lu grup görüntüsünü bozmamak için kesmeden renklendirmeye başladık. bunun için tahtaya 2/9'si naneli, 3/9'ü çilekli gibi yönergeler yazdım. 


Bütün toplar boyandıktan sonra kesilip kasedeki yerlerini almak üzere yapıştırıldı ve muhteşem meşhur Sarıkamış kesir dondurmaları hazırlandı. kaselerin üstüne ya da etrafına her dondurma çeşidinin kesir olarak değerini de yazıp bunlarla da koridordaki panomuzu şenlendirdik :)










Bu üç etkinlik iki ders saati sürünce pizzalarımızı yapmak serbest etkinlik saatine kaldı. 
Bu etkinlik için de önceden hazırladığım çalışma kağıtlarını bu kez renkli A4'lere basıp çocuklarıma dağıttım. Önce dilimlenmiş pizzamızın üzerine malzemelerimizi koyduk. Bunun için yine tahtaya kesirlerle yönergelerimi yazdım. "2/8'si domatesli ve mantarlı, 3/8'ü biberli ve sucuklu" gibi. Çocuklarım yönergelere uygun olarak malzemeleri pizza dilimlerinin üzerine çizip boyadıktan sonra bu pizzayı bütün halde kesip çıkardık. 
Turuncu renkteki asıl kağıdımızda yer alan dairemizin içine pizzamızla ilgili yönergelerimizi yazdık. Hazırlamış olduğumuz pizzanın dilimlerini merkezden dışa doğru kestik ama dilimleri birbirinden ayırmadan. Tamamlanmış olan pizzamızı turuncu kağıdımızdaki dairenin üzerine yapıştırarak pizzalarımızı tamamladık.  












Kesir pizzalarımız da koridordaki yerini alınca değmeyin keyfimize :)
Gün boyu o kadar çok eğlendik ki anlatamam :) Elbet zaman zaman kızdık, söylendik birbirimize ama onlar sayılmaz ;) 
Sonuç "Çok keyifli bir ders matematik öğretmenim!" nidalarıyla geçen son derece verimli, hiiç unutulmamak üzere hafızalara kazınmış üç ders saati oldu. Hiç unutulmayacak biliyorum çünkü her yeni konu için eski öğrendiklerimizi hatırlarken bunu yaşıyorum. Geçen yıl aynı konularda yaptığımız her etkinliği bir bir sayıyorlar bana. Bu da beni çok mutlu ediyor :) Bir kazanımım da çocuklarımın matematik dersine karşı inanılmaz olumlu olan tutumları. "Bugün 6 saat matematik yapacağız" dediğimde sevinçten havalara uçabiliyorlar ya da "teneffüse çıkmayalım öğretmenim devam edelim" diyebiliyorlar. 
Bu arada robot, dondurma ve pizza etkinliklerini Pinterest'te görüp sınıfıma uyarladığımı ancak çalışma kağıtlarının tamamen bana ait olduğunu belirtmeliyim. 
Çalışma kağıtlarımızı buradan indirip sınıfınızda kullanabilirsiniz. Pizza ve dondurma için yönerge yazmadım. Onu dilediğiniz gibi  kendiniz belirleyebilirsiniz. 

14 yorum:

  1. MERHABALAR HOCAM.SİZİ CANİ GÖNÜLDEN TEBRİK EDİYORUM VE ETKİNLİKLERİNİZE HAYRAN OLD.BELİRTMEK İSTİYORUM.OKULUMDA DA YAYIYORUM HEM ÖĞRC HEM DE ÖĞRT ARKADAŞLARIMA.SAYFANIZI SÜREKLİ ZİYARETTE EDİYORUM.ÇALIŞMALRINIZ BİZLERLE PAYLAŞTIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDİYOR EMEĞİNİZE SAYGI GÖSTEREN ÖĞRENCİLER DİLİYORUM

    YanıtlaSil
  2. şebnem hanım öncelikle emeklerinize sağlık oralarda böyle etkinlikler yapmak çok güzel bazen bende uyarlasamda etkinlikler çok zaman alıyor konu yetiştirmem gerekiyor.

    YanıtlaSil
  3. Teşekkür ederim öğretmenim :)Elbette çok sıkışık bir programımız var. Ancak bu tür etkinlikler hem kalıcı öğrenmeyi sağlıyor hem çocukların derslere karşı olumlu tutum geliştirmesini sağlıyor. Çok sıkı bir planlamayla süre sorunu da bir nebze çözülmüş oluyor.

    YanıtlaSil
  4. bana çok acil materyal lazım yardımcı olabilir misiniz

    YanıtlaSil
  5. Materyal derken, nasıl bir materyal?

    YanıtlaSil
  6. bana denk kesirlerle alakalı acil materyal lazım yardımcı olursanız çok sevinirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Denk kesirler için en kolay ulaşabileceğiniz materyal şeffaf kesir kartları. İlkokul matematik setlerinde mevcut. Okulunuzda bu setten yoksa kırtasiyelerden ya da internetten çok ucuza satın alabilirsiniz. En olmadı internetten inceleyip asetatla kendiniz hazırlayabilirsiniz.

      Sil
    2. bu arada sarıkamışta olduğunuzu yeni farkettim hocam ben de karsta kafkas üniversitesinde okuyorum:)

      Sil
  7. ben şuan öğrenciyim sınıf öğretmenliği 3. sınıfta okuyorum denk kesirler konusunu sunmam gerek fakat bu konu öyle karmaşık bir konu ki nereden başlayacağımı da bilmiyorum denk kesirler konusu ile birlikte sadeleştirme ve genişletme konusuna aynı anda değinmem mi gerekiyo?yukarıda paylaştığınız kesirler robotu materyali çok hoş ben bunu şu şekilde tasarlasam iki kol eşit uzunlukta fakat biri 4 parçaya ayrılmış ve 2 parçası boyanmış, diğer kol 6 parçaya ayrılmış ve 3 parçası boyanmış bu kollar birbirine denk diyebilir miyiz...çok uzattım kusura bakmayın ama bu konuda bana yardımcı olabilecek tek kişisiniz diyebilirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öğretmenim ilkokulda sadeleştirme genişletme konuları yok. Sadece denk iki kesrin aynı alanı gösterdiğini kavratmanız gerek. Bunun en güzel yolu da eşit iki bütünü iki denk kesir olacak şekilde gösterimek. Bunu ister robotla yapın, ister pizzayla ya da pastayla. Eşit büyüklükte iki ekmek bile kullanabilirsiniz. Yeter ki sonuçta iki kesirin belirttiği alanın eşit olduğunu, bu yüzden bu kesirlere denk kesir dendiğini kavratmış olun. Herkese eşit büyüklükte iki kağıt dağıtıp, bunların birini dört, diğerini 8 eş parça olacak şekilde katlatıp açarsınız, birinde dörtte iki diğerinde sekizde dört kesrini renklendirirsiniz. Renklendirilen alanları kesip karşılaştırırsınız. Bunun gibi eş parçalara ayırabileceğiniz herşeyi kullanabilirsiniz. Kolaylıklar dilerim.

      Sil
  8. çok teşekkür ederim verdiğiniz tavsiyeleri dikkate alarak yapacağım sunumu

    YanıtlaSil
  9. mrb hocam benim paydası eşit kesirlerde toplama çıkarmayla ilgili bir materyal hazırlamam gerekiyor.sizin yazdığınız etkinliği de kullancam fakat çocukların kullanabileceği dersi sunabileceğim farklı bir materyale ihtiyacım var.Yardımcı olursanız çok iyi olur.şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil
  10. mrb hocam ben sınıf öğretmenliği 3.sınıf öğrencisiyim materyal sunumum var.Paydası eşit kesirlerde toplama -çıkarma işlemi.sizin yaptığınız etkinlikleri de kullancam fakat sunuma uygun farklı bir materyal gerekiyor.yardımcı olursanız sevinirim.şimdiden teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Etkinlikte kullandığımız materyallerin tamamını toplama işlemi için de kullanabilirsiniz. Mukavvadan büyük bir pasta hazırlayıp bunu eş parçalara ayırabilir ve bu parçalarla oluşturduğunuz kesirlerle toplama işlemi yapabilirsiniz. Aynı şekilde eş parçalara ayrılabilecek her tür malzemeyle toplama işlemini kolayca anlatabilirsiniz.

      Sil