22 Ağustos 2013 Perşembe

Tüylü Çubuklarla Matematik

Birinci sınıf hazırlıklarım tüm hızıyla sürüyor. Geçen yıl milyoncuda görüp paket paket aldığımız renkli tüylü tellerle basit iki materyal hazırladım.
İlki, miniklere rakamları kavratmak için kullanılacak. Aslında bu anasınıfları için de çok uygun bir materyal  ama bizde ana sınıfına giden çocuk sayısı bir sınıfta üçü beşi geçmediği için benimki gibi okulların birinci sınıflarında da rahatlıkla kullanılabilir. 
                           
İşte materyal bu. Renkli tellerin her birine üzerinde bir sayı yazan küçük bir kart taktım. Ben 10'a kadar sayıları kullandım. İlerleyen zamanda 20'ye kadar eklenebilir. Kartları koli bandıyla sağlamlaştırdım. Bir kâğıt havlu rulosunu renkli kağıtla kaplayıp süsledim. Milyoncudan aldığım abaküsleri kırarak da boncukları elde ettim :) Amaç, üzerinde sayılar yazan çubuklardan birini seçip telin üstüne o sayı kadar boncuk geçirmek. Böylece hem sayıların belirttiği çokluğu kavratıyoruz hem de el göz koordinasyonlarını geliştiriyoruz. Malum okul yaşımız iyice aşağılara çekildi. Çocuklarımızın pek çoğu için parmak kaslarına yönelik bu tür etkinlikler hayati önem taşıyor. 
               

İkinci materyalimiz toplamları 10 eden sayı çiftleri için basit toplama bilezikleri. 
               
Yine tüylü tellerimiz üzerine 10 tane boncuk takıp halka şeklinde büküyoruz. Kıvrım yerini iyice belirginleştirdim ki iki farklı sayı tel üzerinde açıkça görülebilsin. Çalışmanın kolayca yapılması için üç farklı çalışma kâğıdı hazırladım. Çalışma kağıtlarını burada bulabilirsiniz.
                              
Bu bileziklerle de miniğimiz toplamları 10 eden sayıları bulmak için sadece boncukları bilezik üzerinde kaydırıp sayıyor. 7+3 gibi.  Bulduğu işlemi de çalışma kağıdına işliyor. Bu materyalde önemli olan boncukların tel üzerinde kendi kendine kaymayacak kadar dar delikli olması. Böylece toplama bileziğini hareket ettirsek bile boncuklar yer değiştirip oluşturduğumuz sayı çiftini bozmuyor. 
Son olarak bu iki materyalin fikrinin bana ait olmadığını belirtmeliyim. İkisine de benzer çalışmaları yabancı blog sitelerinde geçen yıl görüp zihnimin bir köşesine kaydetmiştim. Kullanmak da bu seneye nasipmiş ne diyelim ;) 

   
   


2 yorum:

  1. Bilezik fikri harikaymış, ben de hafızamın bir köşesine kaydettim.

    YanıtlaSil
  2. Keyifli bir etkinlikte kullanmanız dileğiyle :)

    YanıtlaSil