29 Ekim 2013 Salı

Sayıları Öğreniyoruz

Sayılar olmadan matematik düşünülemez elbette. Matematikte en önemsediğim meselelerden biri sayıları öğretmek. Eh yavaş yavaş da başladık bu işlere. Eskiden hazır ya da kendi hazırladığım rakam kartlarını kullanırdım. Bu senenin başında da niyetim öyleydi. Fakat işi biraz daha eğlenceli hale getirmekte bir sakınca görmedim ;)
Saymayı bilmekle sayıları kavramak farklı şeyler. Sene başından beri çocuklarımla her fırsatta sayma çalışmaları yapıyoruz ufak ufak. Ama hiç rakamlarla çalışmamıştık. Önce elbette 1 ile başladık. Sıradan sayma çalışmaları. Bir tane olan nesneleri belirleme, belli sayıdaki gruptan bir nesne ayrıma gibi her sayı için yapılacak etkinlikler yaptık. Ardından 50x70 cm boyutundaki kağıdımıza dev gibi bir bir rakamı çizdim bunu da yazı tahtamıza mıknatıslarla tutturdum.

 "Bu nedir?" "Eveeet bu biiir" şeklindeki nidaların ardından her birine boya-kes-yapıştır kağıtlarımızı dağıttım. Kağıt çok basit. Dört küçük kutucuğun birinde bir elma, birinde bir kelebek vb boyanacak resimler var. Kutucukların boyutu 3 cmx 3 cm gibi. Önce elmayı saydık, boyadık ve kestik. Elmayı kesenler tahtaya koşup postere yapıştırdı. 
Bu işlemi her resim için tekrarladık. 

Böylece "1" posterimiz çocuklarım tarafından hazırlandı. Son olarak üzerine bir tane dondurma çubuğu yapıştırdım. Bir de kartondan halka yapıp astık. 
Sonraki adımda her birine A4 boyutunda içi boş bir bir rakamı dağıttım. Bunu önce parmaklarımızla sonra  oyun hamurlarıyla, sonra her seferinde farklı renkte pastel boyayla  1 yapmak için kullandık. Böylece rakamın yazılış yönünü iyice kavradılar. Masa üzerine bir sürü minik bir yaptılar hamurlarla. Bu da işin eğlence kısmı elbette ;)


Yazı tahtasına öğrenci sayım kadar 1 yazdım. Her öğrencimi tek tek çıkarıp parmaklarıyla yazılış yönüne dikkat ettirerek 1'leri sildirdim. Normalde yazdırırız ya ben tam tersini yaptım yani ;) 

Ardından daha önce paylaştığım Rakamlar Hakkında Herşey" kağıtlarımızın "1" için olanını tamamladık. Dondurma çubuğu burada devreye girdi. Çalışma kağıdında rakamı çetele çubuklarıyla da göstermeyi hedeflemiştim. Çetele çubuğunu dondurma çubuğuyla somutlaştırdım. 


Elbette sonra kağıt üzerinde serbest olarak 1 yazma kısmı var ki felaketim olan kısımdır ;) korkunç denemeler ardından o işi de az çok halledip düzenli yazıya geçtik. Parmakla orda burda ne kadar çalışsanız da iş kalemle düzenli yazmaya gelince başlarda sıkıntılar yaşanıyor ama önceki çalışmalar bu sıkıntıların daha kolay atlatılmasını sağlıyor.  İçi boş 1'lerin üzerinden renkli kalemlerle giderek pratik de yaptık elbette. 

Sıra 2'ye gelince yine hazırlık çalışmalarımızı yaptık. Sayma, ayırma vb. Daha sonra tahtadan kaldırmadığım 1 posterini yeniden inceleyip duvara astık. 

Posterdeki 1 halkanın aynısından bir tane daha yaptım. Hepsine gösterip "bu halkaya bir tane daha eklersem ne olur?" Diye sordum. "2" halkaaaaa" yanıtından sonra dediğimi yaptım ama farklı renkte bir halka kullanarak. Bu halkayı önceden hazırladığım ve tahtaya astığım 2 posterine yapıştırdım. 2 sayısına ulaşırken her seferinde toplama işlemini kullandık. Tahtaya (kesinlikle çocuklarıma yazdırmadım. Sadece dikkatlerini toplama işlemine çekmeyi hedefledim)  toplama işlemi şeklinde de yazdım. Her birine A5 boyutunda 2'ler verdim. Hepsinden kağıda iki tane civciv, iki tane elma, iki tane top yapmasını istedim. Resimler yapılıp boyandı ve sayı kartları hazırlandı. Bu arada ben de onlardan istediklerimi tahtadaki 2 üzerine çizdim. 

Tahtadaki 2 üzerinde yazılış yönünü çalıştıktan sonra her birine dağıttığım içi boş 2'ler üzerinde pastel boyayla, tüylü telle ve renkli iple 2 yazma çalışmaları yaptık. 


Daha önce 1'le yaptığımız yazmaya hazırlık çalışmalarını da yaptık. Daha işimiz bitmedi. Posteri tamamlayacağız, rakamlar hakkında herşey kağıtlarımızı yapacağız, düzenli 2 çalışmalarını yapacağız. Benzer etkinlikleri az çok değiştirerek tüm rakamlar için yapacağız ve dev boyutlu rakam kartlarımızı sırasıyla ve çocuklarla birlikte hazırlayarak duvarımıza asacağız. Her rakamda önceki sayılarla ilişkilerini de kavratarak gideceğiz elbette. Böylece temel toplama işlemine de güzel bir giriş yapmış olacağız. Bir taşla iki kuş yani ;) 


Sınıfa asılacak her materyalde çocuklarımın azıcık da olsa emeği olmalı diye düşünüyorum. Varsın çok güzel görünmesin ama çocukların eli mutlaka değsin her materyale. Bu şekilde çalışmaları da kolayca benimsiyorlar. 
Unutmadan bir de stop motion film hazırladım 1 ve 2 için. Kısa , acemice ama dikkat çekmek için iş görür ;) İnşallah zamanla daha iyi filmler de hazırlayabilirim.  Videoları  alttaki linklere tıklayarak izleyebilirsiniz ya da indirebilirsiniz.
Bir Hikayesi İzle
Bir Hikayesi İndir

İki Hikayesi İzle
İki Hikayesi İndir



2 yorum:

  1. Şebnem Öğretmenim,kendinize etkinlik temelli dersler işleyebileceğiniz bir sınıf oluşturabildiğiniz için çok şanslısınız.Her şey çok güzel görünüyor.Emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederim öğretmenim :)

    YanıtlaSil