18 Aralık 2013 Çarşamba

Onluklar, Birlikler ve Makarnalar

Matematik dersini çok seviyoruz :)
Bugün onluk birlik kavramına bir giriş yaptım. Aslında kazanıma daha birkaç hafta var. Şu an 20 içinde söylenen sayı kadar nesneyi ayırma kazanımındayız. Bu kazanım onluk birlik kavramı için bir fırsat olarak değerlendirilebilir diye düşündüm. 
Önce her çocuğuma bir tüylü tel dağıttım. Bu tellere şönil ya da pipo temizleme çubuğu da deniyor. 

Ardından masaya makarnaları döktüm. Herkes kendi teline 10 tane makarna taktı. Tellerin iki ucunu birleştirip bilezik şekline getirdik. 
Bileziklerle önce onar onar sayma yaptık. Ardından "şimdi herkes önüne 11 tane makarna koysun" dedim. Hepsi makarna yığınına yumulup 11'er tane almaya kalkışınca bilezikleri hatırlattım. Bir tanesi hemen uyandı. Onluk yanına bir makarna koydu. Onu gören hepsi aynısını yapıverdi. İlk zaman onluk ve birlikleri sıralı şekilde dizmediler elbette. Kimi birlikleri onluğun ortasına koydu kimi soluna, kimi üstüne. İlk iki sayıda müdahele etmedim. Sonrakilerde onlukları sola birlikleri sağa koymalarını sık sık tekrarlayarak 20'ye kadar olan sayıları birer birer oluşturduk. Elbette çocuklarımın hepsi sorunsuz şekilde onluk ve birlikleri oluşturamadı. İlk denemede tuhaf olurdu zaten. Ama ara sıra karıştıran bir iki dışında ilk denemenin ardından olay çözülmüş oldu. Şimdi bolca tekrar ve oyunla kavramları iyice oturtup zamanı geldiğinde kazanımı kolayca işleyebileceğiz. 

  


Henüz kavramları resmi olarak öğretmediğim için sayıları yazdırmadım. Acelemiz yok zaten. Sadece oyun oynar gibi kavramları tanıdık. Şimdi hepsinin zihninde onluk ve birlik kavramları yavaş yavaş yerini almaya başladı. Bu şekilde kazanımın zamanı gelene kadar ara sıra oynarız ve ardından yine bileziklerimizle konuyu işleyiveririz. 
Bu bilezikleri toplamı on eden sayılar, ritmik saymalar ve hatta ikinci sınıfta onluk bozarak çıkarma konusunda bile kullanabiliriz. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder