19 Şubat 2014 Çarşamba

Akvaryumda Problem Var

Dün deniz altındaydık ya bugün de akvaryumlarımızda problem çözdük biraz. 
Matematikte halen toplama işlemiyle boğuşuyoruz. Sınıfımın yarısı okula sayılarla ilgili hiçbir ön yaşantısı olmadan gelmişti. Abartmıyorum iki tane nesnenin sayısını bile söyleyemeyecek durumdaydılar. Bu çocuklarımın bir kısmı sorunu atlattı ama birkaç tanesi matematikle ilgili her kazanımda beni biraz daha zorluyor. Geri kalanlar on içinde toplamaları neredeyse zihinden yapmaya başladı bu gariplerimle halen daha örneğin altı tane balık saymak işkence. O yüzden ele geçirdiğim her fırsatı matematik için kullanmaya gayret ediyorum. Son zamanlarda da son ders oyunlarımızı matematik üzerine yoğunlaştırdım. İşte onlardan en basit olanı;
Bir A4 boyutunda boş akvaryum resmi buldum önce google ile. Her çocuğuma birer akvaryum verdim. Birer pet bardak dolusu da balık kraker. Balık krakerle toplama fikri bana ait değil ben sadece bu işi akvaryumda yapmayı düşünen tarafım ;) işte bizim akvaryumlar. Resme tıklayarak benim düzenlediğim şeklini indirebilirsiniz. 


Resmin orijinal halini de buradan görebilirsiniz.
Sonra "biraz problem çözeceğiz" diyerek konuya girdim. Bütün çocuklarımın adı Deniz oldu. İlk problemi söyledim. "Deniz'in akvaryumunda 2 tane balık vardı. Sonra Deniz akvaryuma 5 balık daha koydu. Akvaryumda kaç balık oldu?" Biraz problem üzerine konuştuk. Neymiş de sonra ne olmuş diye. Ardından bütün Denizler akvaryumlarına 2 balık koydu. Sonra 5 balık daha ekledi. Bütün balıkları sayarak sonucu söyledi. 

 
 

 

Bu kısım benim ölmeyi arzuladığım kısım oluyor işte :) Başta bahsettiğim miniklerim 2 balığa 5 balık ekleme işini bir türlü kavrayamadı. Hepsi sözleşmiş gibi 2 balığı güzelce ve özenle 5'e tamamladı. İş anlaşılıncaya kadar çok zorlandılar. Ama sonunda başta akvaryumda olan balıklarla sonradan eklenenleri ayrı tutarak olayı başardılar. Aynı problemi 20 içinde kalacak şekilde sayıları değiştirerek defalarca çözdük. Her seferinde onlar sonucu bulunca ben tahtaya işlemi adım adım anlatarak yazdım. Şimdilik problemleri onlara işlem olarak özellikle çözdürmedim. Amacım problem çözdürmek değil sadece işin mantığını çaktırmadan hissettirmek. Tabii toplama işlemini ve ne işe yaradığını iyice kavratmak.  İşimiz bittiğinde ve yaklaşık 10 problem bu şekilde çözüldüğünde herkes afiyetle balıklarını yedi. "Problem çözmek de ne kolaymış" nidaları arasında teneffüse çıktık. 
Akvaryumla balık dışında pek çok materyal kullanılarak problem çözme olayının mantığı çocuklara kavratılabilir. Minicikler işi ne kadar oyun olarak görürse o kadar istekle çalışıyor. Derse ve okula karşı da o kadar olumlu tutum geliştiriyorlar. 

2 yorum:

  1. Merhaba öğretmenim,ne kadar güzel etkinlikler yapıyorsunuz.Uzun r öğretmenimle sizi örnek alıyorum.Başarılarınızın devamını dilerim.Çubuklara yazdığınız cümle olayınız.Kelebekle toplama,Uzun kağıda yaptırdığınız çizgi çalışmasına bayıldım.Diğer etkinlikler de çok güzeller.Hepsini yapıyorum bende.Şimdi kelebekle toplamayı yapıyorum.Eğitimhanede takipçinizim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel sözleriniz için teşekkür ederim :)

      Sil